Inspiratie voor de ‘Over mij’ pagina op jouw website

Vind jij het moeilijk om jezelf te presenteren op je eigen website? Om te zeggen waar je goed in bent, wat je doet, of om je foto te plaatsen? Vertel je het liefst helemaal niets over jezelf? Je bent de enige niet! Lees op deze pagina wat tips om hiermee om te gaan en doe wat inspiratie op.

Op je eigen website ontkom je er niet aan: een pagina maken over jezelf. Of je deze nu ‘Over mij’ noemt of ‘Over ons’ of ‘Wie is…’. Bijna alle ondernemers die ik heb gesproken over hun website worstelen met deze pagina. Soms schrijven ze liever niets over zichzelf, soms besteden ze juist uren aan het bijschaven van de tekst. Vooral vrouwen lijken moeite te hebben met deze pagina.

Waarom is dat toch zo moeilijk?

In de praktijk kom ik het volgende regelmatig tegen:

  • Je bent (te?) bescheiden opgevoed
  • Je bent bang dat anderen je raar vinden
  • Je ziet zelf niet goed wat je kwaliteiten zijn (je denkt dat je niet goed genoeg bent)
  • Je bent bang dat je wordt afgerekend op je tekst (als het er eenmaal staat dan moet het waar zijn)
  • Je bent bang dat je je beperkt door je tekst
  • Je bent perfectionistisch en niet snel tevreden over je tekst

Laat dat allemaal los! Want er is een belangrijke reden om toch jezelf goed te laten zien op deze pagina: jouw potentiële klanten willen weten met wie zij zaken doen! Met een goede ‘Over mij’ pagina zorg je ervoor dat zij kunnen inschatten of ze bij jou en je manier van werken passen. Zo krijg je dus de klanten die goed voor je zijn.

Wat plaats je op jouw ‘Over mij’ pagina?

Het is jouw pagina op jouw website, dus bepaal jij zelf wat er op komt. Denk aan het volgende ter inspiratie:

  • Een professionele foto van jezelf waar je tevreden over bent.
  • De reden waarom je vindt dat klanten bij jou moeten zijn, dus wat maakt jou anders/uniek? Wees hierin eerlijk, dan kiezen de juiste klanten voor jou.
  • Je drijfveren: waar word jij blij van?
  • Een duidelijk beeld waarom jij deskundig bent. Dat mag een overzicht van opleidingen/werkervaring zijn, een link naar een portfolio of naar LinkedIn of je CV. Maak in ieder geval duidelijk waarom jij voor dit werk de aangewezen persoon bent.
  • Referenties van je klanten of een link naar je referenties.

Wat kun je beter niet doen?

  • Een VWO opleiding is meestal niet meer relevant om te noemen, maak er geen proza van.
  • Een vakantiefoto plaatsen van jezelf (tenzij je een reisbureau hebt).
  • Zeggen dat je klanten voor alles bij je terecht kunnen.

Wat doe je als het helemaal niet lukt?

  • Vraag aan je bestaande klanten wat zij bijzonder of uniek aan je vinden en schrijf dat op.
  • Vraag aan een goede vriend of vriendin om mee te helpen met het schrijven van de tekst.
  • Laat een tekstschrijver eens meekijken en jou eventueel interviewen.
  • Wees niet bang en plaats toch je eerste concept tekst. Het zal waarschijnlijk niemand opvallen dat het nog niet perfect is en je kunt de tekst daarna altijd nog aanpassen.
  • Plaats in ieder geval een foto van jezelf waar je tevreden over bent. Heb je die nog niet? Laat professionele foto’s maken. Dit verdient zich zeker terug.

Meer hulp nodig?

Neem gerust contact met mij op dan bespreken we de mogelijkheden. Ik heb ruime ervaring met schrijven/interviewen, eindredactie en advies.

Deel deze pagina

Reacties zijn gesloten.