Omgaan met kritiek op jouw website

Uren heb je gezwoegd, misschien wel weken. Om precies de juiste tekst te maken, de juiste sfeer neer te zetten. En dan komt iemand met kritiek op jouw website. Auw, dat doet pijn. Trek jij je kritiek altijd heel erg aan? Lees dan hieronder hoe je daarmee om kunt gaan.

Bepaal of je iets wilt doen met de kritiek op jouw website

Als iemand kritiek heeft op jouw website kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Stel jezelf de volgende vragen:

Vraag 1: Is deze criticus een potentiële klant van jou?
Dit zou het eerste moeten zijn wat je jezelf afvraagt. Bedenk of deze persoon een klant van jou zou kunnen zijn en of je die zou willen aanspreken met je website. Soms maken we ons heel druk om kritiek van anderen, terwijl deze mensen NIET tot onze doelgroep behoren (bijvoorbeeld je moeder, je zwager, een vriendin die een hekel heeft aan yoga terwijl jouw website daarover gaat). Bedenk dat het niet de taak is van jouw website om iedereen aan te spreken, je wilt vooral je doelgroep bereiken.

Als je denkt dat je de criticus graag tot jouw klantenkring zou rekenen, stel je jezelf de volgende vraag:

Vraag 2: Is de kritiek volgens jou terecht?
Zo ja, kijk of je meer informatie kunt krijgen van de criticus en probeer je website zo goed mogelijk aan te passen. Een collega van mij gaf mij deze hele waardevolle les: Kritiek is een kans op gratis verbetering. Zie dat ook zo, zie het niet als kritiek, maar als een kans. Je website zal er beter van worden als je luistert naar deze kritiek. Overdrijf daarin niet, blijf dicht bij je eigen gevoel en wat je wilt bereiken met je website. Maar ga wel het gesprek aan en bedank de criticus voor de feedback. Wil je toch niets met deze kritiek doen ook al is de kritiek terecht? Bijvoorbeeld omdat deze te vroeg komt (je bent er nog niet aan toe), niet past bij jouw strategie of omdat je een andere mening hebt? Dat is natuurlijk prima, zolang je het zelf maar goed begrijpt en kunt uitleggen.

Zo nee, kijk eens naar de volgende vraag:

Vraag 3: Heeft de criticus zelf een website?
De beste stuurlui staan aan wal. Het valt mij op dat er vaak kritiek komt op websites van mensen die het zelf niet goed lukt om een website te maken of helemaal af te maken. Zij zien overal de (kleine) problemen van een website en krijgen dan ook zelf hun werk niet af. Perfectionisme kan een een grote vijand zijn van echt iets neerzetten in de wereld.

Wees trots op jezelf, het hoeft niet perfect

Omgaan met kritiek op jouw website: streef niet naar perfectieJij hebt een website en laat jezelf zien aan de wereld. Je bent niet perfect en hoeft dat ook niet te zijn. Wees trots op wat je hebt bereikt en zie kritiek als handreikingen om te verbeteren. Kritiek betekent niet dat je iets fout hebt gedaan, of dat jij minder waard zou zijn. Je hoeft niet op alle kritiek in te gaan en je hoeft niet altijd alles te verbeteren. Daar heb je ook de tijd niet voor. Oké misschien moet de website van een accountant wat foutlozer zijn dat de website van een masseur. Besef goed hoe hoog jij de lat voor jezelf legt en als je dat kan: leg hem een stukje lager.

Klanten willen geen perfecte website, ze willen een website waarop ze zich begrepen en gezien voelen.

Geef zelf eens een compliment

Je weet uit eigen ervaring hoe lastig kritiek soms kan zijn. Geef dus iemand anders eens een compliment met zijn of haar website. Beschrijf wat je zo goed vindt. Daarmee maken we samen de wereld een stukje mooier.

Interessant?

Op de website van SoChicken vind je ook een leuk artikel over omgaan met kritiek.

Deel deze pagina

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.