Tips voor een klantvriendelijke contactpagina

ContactpaginaEen contactpagina mag niet ontbreken op jouw website. Heb je deze niet, dan zullen je bezoekers hier toch naar gaan zoeken. Bij de meeste websites staat deze pagina helemaal rechts in beeld bij de navigatie (in ieder geval op een opvallende plek).

Wat zou op deze pagina moeten staan? Hieronder vind je een aantal tips.

Je contactgegevens

Natuurlijk plaats je hier je adres, telefoonnummer, e-mail adres en wat je ook maar nog meer hebt om in contact te treden. Iedere bezoeker heeft weer een andere voorkeur om te communiceren, maak contact opnemen dus makkelijk. Het is fijn voor je bezoekers als je e-mail adres en telefoonnummer klikbaar zijn. Bij een telefoonnummer dat klikbaar is kun je direct bellen op je mobiele telefoon: handig.

Uitnodiging om contact te maken

Alleen je contactgegevens plaatsen staat wat kil. Nodig je lezers uit om contact met je op te nemen. Beschrijf met welke vragen ze bij je terecht kunnen. Laat weten hoe snel je doorgaans reageert. Maak het in ieder geval een vriendelijke pagina door het toevoegen van een paar regels tekst. Plaats eventueel een foto van jezelf om te laten zien met wie je bezoekers contact gaan opnemen.

Contactformulier

Een contactformulier hoeft niet, maar sommige lezers vinden het wel heel fijn om hier gebruik van te maken. Denk je dat er veel persoonlijke informatie zal worden opgestuurd, dan is een website die op https draait geen overbodige luxe. Een anti-spam maatregel is verstandig, dat kan op verschillende manieren. Vaak heeft een formulieren plugin al een anti-spam optie die je eenvoudig kunt instellen.

Andere handige informatie

Je kunt ook denken aan je KvK en BTW nummer, je Algemene Voorwaarden (als link), bankrekeningnummer en andere handige belangrijke informatie. Deze hoeven niet heel prominent in beeld te staan, maar moeten wel beschikbaar te zijn. Leid je bezoekers hier niet te veel mee af.

Google maps kaartje / OV reisadvies

Plaats een Google Maps kaartje op je website zodat de locatie direct zichtbaar is. Dit is heel eenvoudig.

  • Ga naar Google Maps en typ het adres in bij het zoekveld
  • Klik op de knop ‘Delen’
  • Kies voor ‘Kaart insluiten’
  • Kopieer de code die je daar ziet en plak deze in je contactpagina. Je moet daarvoor wel in het ‘tekst’ tabblad klikken bij het bewerken van de pagina en op de juiste plek staan waar je de kaart wilt hebben.

De NS reisplanner heeft een handige Reisplanner Widget die je heel eenvoudig op je eigen website kunt plaatsen. Zie voor meer informatie de NS website: reisinformatie op uw eigen site.

Zorg voor goede route informatie als de weg lastig te vinden is. Zet dit eventueel op een aparte pagina als het te veel informatie is, plaats in dat geval wel een duidelijke link (bijvoorbeeld met de term ‘Route’).

Is de route echt ingewikkeld of is het laatste stuk ingewikkeld om je weg in te vinden? Maak dan bijvoorbeeld een kleine video of plaats foto’s. Hierdoor weten je bezoekers wat ze kunnen verwachten als ze bij jou komen.

Plaats ook informatie over parkeren: moet er betaald worden, is er voldoende parkeergelegenheid?

Foto van de locatie

Plaats eventueel een foto van de voorkant van je bedrijfspand / huis zodat de locatie nog beter te herkennen en te vinden is.

Plugin voor contactinformatie

Een plugin die je misschien wel goed kunt gebruiken heet Business Profile. Je kunt hierin je belangrijkste informatie opnemen en deze tonen op je contactpagina. Voordeel van deze plugin is dat het de Google manier gebruikt van informatie structureren en dat Google hier dus goed op kan zoeken. Je kunt hier bijvoorbeeld ook je openingstijden mooi mee weergeven.

Niet te veel afleiding op je contactpagina

De belangrijkste functie van de contactpagina is dat mensen contact met je gaan zoeken. Zorg er dus voor dat er niet al te veel andere afleidende informatie staat die niets te maken heeft met contact zoeken. Een lijst met je blog artikelen is hier bijvoorbeeld niet handig.

Kijk ook eens (maar niet te veel) bij anderen

Kijk ook eens hoe de contactpagina van jouw concurrent eruit ziet. Misschien zijn er belangrijke dingen die je bent vergeten en die op deze pagina cruciaal zijn. Maar blijf niet heel lang vergelijken en zoeken naar het beste voorbeeld: maak een keuze voor je eigen site in jouw eigen stijl. Je kunt de tekst ten slotte altijd nog aanpassen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.