Soms is het maken van een website een hele worsteling. Wat zijn de belangrijkste valkuilen bij het maken van een nieuwe website? Bekijk ze en doe er je voordeel mee!
5 – Te vroeg beginnen met bouwen
Natuurlijk ben je enthousiast en wil je snel een website gaan maken. Maar het is erg moeilijk om een website te maken terwijl je nog niet goed weet wat je wilt met je onderneming of praktijk. Twijfel je nog erg over wat je wilt aanbieden, wat je voor je klanten kunt betekenen of wat je kunt uitstralen? Dan kan het handig zijn om daar eerst wat langer over na te denken. Dat voorkomt dat je met het maken van de website heel erg gaat zweven en vast gaat lopen. Of dat je bijvoorbeeld een beslissing neemt voor een domeinnaam waar je later spijt van krijgt, daar betaal je dan voor en het heeft je tijd gekost om te regelen.
In deze lijst op nummer 5 omdat ik het altijd beter vind om gewoon te beginnen, dan om niets te doen. En omdat het maken van een website soms helpt bij het maken van belangrijke keuzes om je onderneming richting te geven.
4 – Alles zelf willen doen
Op zich is er niets mis mee om zoveel mogelijk zelf te doen als je een website gaat maken. WordPress is eenvoudig nietwaar? Nou niet echt waar. Een website bijhouden met WordPress is redelijk eenvoudig, maar een website maken is toch anders. Als je weinig ervaring hebt is een site bouwen met WordPress niet eenvoudig en zal het je veel tijd kosten. Je bent al snel het wiel opnieuw aan het uitvinden. Vind je het leuk om te puzzelen en ook op technisch vlak te leren? Doe dan zoveel mogelijk zelf. Maar dan nog is het soms verstandig om tijdig wat extra hulp in te roepen. Het maken van een keuze voor een thema of bepaalde plugins kan bijvoorbeeld best lastig zijn.
In deze lijst op nummer 4. Hoewel het begrijpelijk is dat je zoveel mogelijk zelf wilt doen, kan dit je ook onnodig veel tijd kosten.
3 – Vindbaarheid onderschatten
Ondernemers willen natuurlijk graag vindbaar zijn, maar weten niet altijd welke impact dit heeft. Vindbaarheid is tegenwoordig niet meer een kwestie van een keyword hier en daar invoeren. Het is belangrijk dat een website aan bepaalde eisen voldoet zodat deze beter vindbaar is in Google. Maar er moet ook veel in de teksten gebeuren, want Google houdt van tekst en scant teksten om te bepalen welke zoekwoorden er relevant zijn. Ook het toevoegen van afbeeldingen en links kan helpen. Het is handig om hier bij de bouw van je website al vroeg rekening mee te houden. Dus een homepage met alleen een mooie afbeelding en weinig of geen tekst? Niet doen! Ook al ziet het er in jouw ogen nog zo mooi uit en zelfs ook al vinden je klanten het mooi.
Op nummer 3 omdat dit zeer regelmatig voorkomt en een belangrijk onderwerp is.
2 – Je klanten vergeten bij de hand te nemen
Vaak hebben ondernemers goed in hun hoofd wat zij willen uitstralen, wat zij willen aanbieden en hoe ze dat willen vertellen. Maar daarbij vergeten zij de klant bij de hand te nemen. Zij richten zich vooral op het aanbieden (zenden) van hun producten en praten over diensten. Maar een klant denkt niet in diensten, een klant denkt in problemen en oplossingen. En daarvoor ben jij er: om problemen van je klant op te lossen. Teksten mogen daarom ook best eenvoudig zijn geschreven en de lezer bij de hand nemen. Spreek altijd de taal van je klant. Tip: neem letterlijk iemand in gedachten tegen wie je ‘praat’.
Nummer 2 omdat ik vaak zie dat dit ontzettend moeilijk is voor ondernemers, zeker als nog niet precies duidelijk is wie de doelgroep is.
1 – Geen keuzes durven maken
Sommige ondernemers weten prima wat zij willen aanbieden en voor wie en hoe het eruit moet zien. Ze zijn al bijna klaar met hun website. Maar dan nog vinden zij het ontzettend moeilijk om keuzes te maken en het af te ronden. En daarin lopen ze helemaal vast. Mijn belangrijkste advies hierbij is: je website wordt niet in steen gehouwen, het is zelfs geen folder: je mag je website aanpassen (liefst elke dag)! Zorg ervoor dat je je website live zet met in ieder geval een aantal pagina’s waar je niet over twijfelt, de rest volgt later. Goed om gelijk maar te weten: zodra je website live staat en klanten deze zien, wil je toch weer van alles veranderen. En dat is goed! Jouw website mag en moet veranderen.
Deze valkuil staat op nummer 1 omdat daarmee het hele proces vastloopt en er soms helemaal geen website meer komt. En dat is natuurlijk ontzettend zonde van alle tijd, geld en energie.