E-mail nieuwsbrieven, lees jij ze? En jouw klanten?

E-mail nieuwsbrieven lezenIk lees nog maar weinig e-mail nieuwsbrieven. Via social media blijf ik vaak al op de hoogte van wat bedrijven / personen mij te bieden hebben (Facebook is mijn favoriet). Sommige nieuwsbrieven kijk ik toch wel even vluchtig door. Als ik er heel veel nieuwsbrieven krijg van hetzelfde bedrijf, dan kijk ik al snel niet meer. Maar weinig nieuwsbrieven wil ik ontvangen in mijn primaire mailbox. Hoe zit dat bij jou? En nog belangrijker: hoe zit dat bij jouw klanten?

E-mail moet?

Er lijkt een soort campagne te zijn om ondernemers ervan te overtuigen dat e-mail nieuwsbrieven maken moet. Terwijl ik zelf minder vaak nieuwsbrieven lees en ik dat ook veel om mij heen hoor. Mijn zoon kijkt niet eens in zijn mail. Maar uit onderzoek blijkt dat e-mail nieuwsbrieven toch nog veel effect hebben en vooral een grote aanjager zijn voor verkoop. Hoe zit dat dan?

Waarom mensen e-mail nieuwsbrieven lezen

Mensen lezen vooral e-mail nieuwsbrieven voor aanbiedingen en om op de hoogte te blijven van een merk, zo blijkt uit dit onderzoek. Deze twee redenen gaan ongeveer gelijk op. Interesse voor het onderwerp speelt een minder grote rol. Goed om te weten vind ik! Een goede aanbieding is dus belangrijk, daar ga ik eens op broeden…

Mijn ervaring: dialoog en zichtbaarheid

Ik heb zelf wisselende ervaring met nieuwsbrieven versturen, soms blijft het oorverdovend stil (ai!). Maar soms krijg ik ineens een reactie van een bestaande klant. Iemand die bijvoorbeeld mijn nieuwsbrief over omgaan met kritiek op je website heeft gezien en zegt: ‘Goed bezig, zou jij voor mij tijd hebben om eens kritisch naar mijn website te kijken?’ Of iemand die over mijn workshops heeft gelezen en zegt: ‘Ik heb eigenlijk behoefte aan iemand die mij uitlegt hoe ik een goede presentatie maak.’

En daaruit haal ik de belangrijkste reden om toch nieuwsbrieven te versturen: het levert soms een gesprek op met mijn klanten en dat leidt weer tot opdrachten. Wie wil dat nou niet? Je bent zichtbaar en sneeuwt niet onder in het geweld van andere social media uitingen. Mensen die ervoor kiezen om je nieuwsbrief te bekijken geven jou echt even de volle aandacht. Ik vind het zelf wel moeilijk om de nieuwsbrieven te blijven sturen en hierin routine op te bouwen, dat is mijn aandachtspunt.

En social media dan?

Ik weet dat een deel van mijn (potentiële) klanten niet of nauwelijks social media gebruiken. Alleen daarom al is e-mail een mooie aanvulling. Dat hangt natuurlijk van je doelgroep af en wisselt zelfs per persoon. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeurskanalen en -momenten.  Onderstaande tabel kan je helpen voor wat betreft social media gebruik naar leeftijd (mensen die zelf zeggen dat zij deze social media gebruiken). Het is een onderzoek uit 2013 van Marketingfacts. Voor mijn doelgroep gaat dit aardig op, al lijkt Twitter minder populair. Maar dat lijkt ook te kloppen met een vervolgonderzoek uit 2015.

social media gebruik naar leeftijd 2013
Het loont de moeite om in ieder geval na te denken welke social media jouw doelgroep wel of niet gebruikt. En te beseffen dat niet iedereen actief is op social media of daar de voorkeur aan geeft.

Het draait om waarde geven

Of je nu wel of niet kiest voor een e-mail nieuwsbrief, uiteindelijk gaat het allemaal om het waarde geven aan je (potentiële) klanten. Kun je iets bieden waar zij iets aan hebben? Waar je met hart en ziel achter staat en waar ze je voor mogen wakker maken? En heb je regelmatig iets te vertellen? Dan zit je in de goede richting. Als je iets te bieden hebt waar je een duidelijke klant bij voor ogen hebt, dan werkt een persoonlijke e-mail of telefoontje of WhatsApp bericht natuurlijk nog beter.

Tip 1: gebruik links naar jouw website

Nog als afsluiter twee tips. Tip 1: link vanuit de artikelen in je nieuwsbrief altijd naar je website. Houd de artikelen in je nieuwsbrief zo kort mogelijk en laat mensen het hele verhaal lezen op je website. Met een beetje geluk raken ze geïnspireerd en kijken ze verder naar je laatste aanbod, je nieuwe workshop of je meest recente tips. Kom niet in de verleiding om alles in de nieuwsbrief te willen vertellen: nieuwsbrieven worden maar heel vluchtig gelezen.

Tip 2: geef het niet te snel op

Het duurt even voordat je routine krijgt in het maken van een nieuwsbrief. En waarschijnlijk ook voordat je reacties krijgt, of mensen die zich inschrijven. Laat je niet direct ontmoedigen. Ondernemen heeft tijd nodig en dit dus ook.

Deel deze pagina

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.